Select Page

Manifest “Acords per al futur”

ACORDS PER AL FUTUR

L’educació és un element clau per qualsevol societat que vulgui garantir la igualtat d’oportunitats, el progrés i la llibertat. A Catalunya l’educació és un repte al que cal fer front de manera immediata ja que es troba en una situació de riscL’infrafinançament del sistema educatiu fa que el Servei d’Educació de Catalunya presenti importants dèficits d’inversió pública per garantir el dret a l’educació en igualtat d’oportunitats. L’escola d’iniciativa social planteja als partits que concorren a les eleccions al Parlament de Catalunya una proposta d’Acords per al Futur.

Aquests acords han de sorgir del diàleg sincer i madur entre el sector i els representants polítics. És per això que demanem als diferents candidats que es posicionin amb un sí o amb un no als acords que els plantegem en aquest document. El resultat final de les respostes rebudes i de les no rebudes el farem arribar a les 377.000 famílies que representem. Els acords per al futur abarquen 4 àmbits diferents:

  • GRATUÏTAT DE L’ENSENYAMENT PER COMPLIR EL PACTE CONTRA LA SEGREGACIÓ ESCOLAR
  • INCREMENTAR LES PLANTILLES
  • GARANTIR ELS RECURSOS SUFICIENTS PER UNA ESCOLA INCLUSIVA
  • DESENVOLUPAR I DONAR SUPORT AL SERVEI D’EDUCACIÓ DE CATALUNYA
  • GRATUÏTAT DE L’ENSENYAMENT PER COMPLIR EL PACTE CONTRA LA SEGREGACIÓ ESCOLAR

“El dèficit de finançament públic provoca que part del servei educatiu que presten els centres s’hagi de finançar per mitjà de les aportacions de les famílies, la qual cosa resulta contradictòria amb el principi de gratuïtat que regeix el nostre sistema educatiu i suposa un important factor de desigualtat, tant en l’accés als diferents centres com també en la configuració dels projectes educatius, condicionats, en part, pel finançament privat de les famílies”.

“Cal un finançament públic suficient dels centres, tal com preveu la LEC (art. 42), per garantir estàndards de qualitat equivalents per al conjunt de centres del Servei d’Educació de Catalunya, i també per garantir la gratuïtat real de l’ensenyament”. FONT: INFORME SÍNDIC DE GREUGES

El principal generador de segregació escolar és l’infrafinançament del concert educatiu que han de compensar les famílies de l’Escola d’Iniciativa social a través d’aportacions.

Dades

INFRAFINANÇAMENT PER PLAÇA ESCOLAR I ANY A L’ESCOLA D’INICIATIVA SOCIAL:

  • Dèficit per alumne INF-PRI: 1540€/ANY
  • Dèficit per alumne ESO: 1884€/ANY

Proposta

  • Incrementar el mòdul del concert educatiu perquè les famílies no hagin de pagar l’escolarització reconeguda com a gratuïta.
  1. INCREMENTAR LES PLANTILLES

Segons l’informe del Síndic de Greuges sobre el Cost de la plaça escolar, l’any 2019 l’escola d’iniciativa social tenia un dèficit de 1.823 professors.

  • DÈFICIT DE PROFESSORAT EN EDUCACIÓ INFANTIL I PRIMÀRIA: 1.284.
  • DÈFICIT DE PROFESSORAT EN EDUCACIÓ SECUNDÀRIA: 539.

Aquesta discriminació és especialment crítica en centres d’alta complexitat. En cada centre d’alta complexitat hi manquen 12,9 docents i en els de molt alta complexitat, 10,8. FONT: INFORME SÍNDIC DE GREUGES

Malgrat les  noves dotacions de personal, l’escola d’iniciativa social no ha tingut increments de plantilla. Les dotacions de professorat als centres concertats son de l’any 1995 i s’han d’equiparar a la resta de centres del Servei d’Educació de Catalunya.

Dades

INFORME SOBRE EL COST DE LA PLAÇA ESCOLAR, SÍNDIC DE GREUGES, 2019:

Dèficit de 1823 docents als centres d’iniciativa social.

Proposta

  • Incrementar les plantilles docents als centres d’iniciativa social en la mateixa proporció que els centres públics.
  • Dotar els centres concertats d’alta i molt alta complexitat del personal que els pertoquen pel seu nivell de vulnerabilitat.
  1. GARANTIR ELS RECURSOS SUFICIENTS PER UNA ESCOLA INCLUSIVA

Els centres d’iniciativa social són escoles inclusives que acullen alumnat amb diferents necessitats educatives i que els garanteixen oportunitats educatives de qualitat. Les dades indiquen que el percentatge d’alumnat vulnerable és equivalent a tots els centres del Servei d’Educació de Catalunya. 

L’escola d’iniciativa social ha contribuït de manera important a l’escolarització d’alumnat vulnerable. Malgrat això, els recursos que es destinen a les nostres escoles per l’atenció a la diversitat són molt inferiors als dels centres públics. Hi ha alumnat vulnerable que no rep cap ajut de l’administració per la seva escolarització i les motxilles econòmiques atorgades als qui en reben estan infrafinançades.

Actualment l’Escola d’Iniciativa Social té el mateix percentatge d’alumnat vulnerable que l’escola pública, un 14%. Però no rep ni el mateix finançament ni els mateixos suports.

Dades

1500€ i 1800€ és el dèficit per plaça escolar a Infantil-Primària i ESO. L’ajut rebut per l’escolarització de l’alumnat vulnerable està entre els 690€ i 988,10€.

Proposta

  • Que tot l’alumnat vulnerable rebi el finançament necessari per la seva escolarització.
  • Dotar d’aules d’acollida i suports d’atenció a l’educació inclusiva de manera anàloga als centres públics.
  1. DESENVOLUPAR I DONAR SUPORT AL SERVEI D’EDUCACIÓ DE CATALUNYA

L’educació és l’instrument social més important del que disposem per garantir el progrés del país,  per tant, ha de quedar al marge d’ideologies polítiques i interessos electorals. La Llei d’Educació de Catalunya es va aprovar amb un gran consens parlamentari però no s’ha pogut desenvolupar en la seva totalitat. Calen polítiques educatives efectives que garanteixin la qualitat de tot el sistema i la promoció personal i col·lectiva de tots els alumnes.  Cal confiar en els centres i en els equips docents, dotar-los de més autonomia i acompanyament i reduir l’intervencionisme burocràtic.

La pluralitat del sistema educatiu fa que aquest sigui més divers, just i estable i permet que les famílies del nostre país puguin fer ús del dret a decidir quina és l’educació que volen per als seus fills.

Dades

L’escola de la gent és emprenedora, diversa, gestora eficaç dels recursos  i de qualitat. Reflecteix la capacitat de la societat catalana d’implicar-se en els reptes educatius i socials i fer-ho amb qualitat i compromís social.

Proposta

  • Establir un acord polític de suport ampli que doti d’estabilitat el Servei d’Educació de Catalunya i que garanteixi que el model d’escola catalana pugui ser l’instrument més eficaç d’integració social i progrés.